کد مطلب:30279
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:28
دربارة تكثرگرايي دين و پلوراليسم ديني توضيح دهيد.
پلوراليسم تفكّري است كه اصل و مبناي خود را تعدّد و تكثّرگرايي ديني ميداند. تكثرگرايان ميگويند: همة اديان ميتوانند ماية رستگاري و كمال نفس پيروان خود شوند. به بيان ديگر; ممكن است حقيقت و سعادت در نزد همة اديان باشد. در مقابل پلوراليسم تفكر و نگرشي قرار دارد كه به وحدت، يگانگي و نوعي انحصارگرايي ديني روي ميآورد.(55) تكثرگرايي از مسائل عقلي است نه تجربي، از اين رو جايگاه آن در فلسفه ميباشد. تكثرگرايي را ميتوان در دو سطح تصور كرد(56):
1. تكثرگرايي برون ديني: يعني وجود اديان متعددي كه همة آنها بهرهاي از حقيقت و سعادت داشته باشند. 2. تكثرگرايي درون ديني: يعني در دين واحد، تفسيرهاي گوناگوني وجود داشته باشد ـ كه به صورت خرقهها و مذاهب متعدد ظهور كنند ـ و همة آن تفسيرها حق بوده و براي رسيدن به سعادت و رستگاري كافي باشند. در پاسخ تكثرگرايي برون ديني ميتوان گفت كه: تنوع و تعدد اديان، فرض صحيح ندارد زيرا دين براي تربيت انسان ميباشد و از طرفي انسان، حقيقتي ثابت است. لذا ديني كه براي تربيت اوست، بايد واحد باشد.(57) براي اطلاع بيشتر ميتوانيد به كتب زير مراجعه نماييد:
دين شناسي از آيتالله جوادي آملي، تحليل و نقد پلورالسيم ديني از علي رباني گلپايگاني.
پاورقي:
-55 آيتالله جوادي آملي، دين شناسي، چاپ اول، نشر اسرأ، ص 185 و 187.
-57 همان، ص 198.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.